Hopp til innhold

Dette må du vite om el-sparkesykler

Skal du som privatperson eie en el-sparkesykkel, omfattes den av bilansvarsloven, og må derfor forsikres. Les mer om hva ansvarsforsikringen dekker.

En dame står på en el-sparkesykkel og har på seg hjelm. Hun ser til siden og smiler. Det er bygninger i bakgrunnen.

I rekordfart ble gatebildet i flere byer i Norge erobret av elektriske sparkesykler. Det populære framkomstmidlet hadde hverken aldersgrense eller påbud om hjelm, og Oslo skadelegevakt kunne melde om mange personulykker med el-sparkesykkel.

Lovpålagt å forsikre el-sparkesykkelen

Fra 1. januar 2023 ble det lovpålagt å forsikre små elektriske kjøretøy. El-sparkesykkel klassifiseres som en «liten elektrisk motorvogn». Det betyr at den omfattes av bilansvarsloven og du som privateier er pliktig til å forsikre kjøretøyet.

Ansvarsforsikring dekker skade på fører, personer, andre kjøretøy, gjenstander og bygninger. Har du ikke ansvarsforsikring står du selv ansvarlig for kostnadene. I verste fall kan du ende opp med å skylde millioner av kroner ved personskader eller ved brann som er forårsaket av el-sparkesykkelen.

Med Tryg ansvarsforsikring for el-sparkesykkel, får du dekket både ansvar, kasko og førerulykke.

Aldersgrense for bruk

Mange under 12 år ønsker seg kanskje el-sparkesykkel, men aldersgrensen for å kjøre en el-sparkesykkel er 12 år. I tillegg er hjelm påbudt fram til du er 15 år. Det er satt en promillegrense på (0,2). Tilsvarende som promillegrensen for bilkjøring.

En gutt kjører på en el-sparkesykkel. Han har på seg hjelm, og smiler bredt. Det er sommer ute. Grøsset er grønt og gutten har på seg shorts.

Foto: Shutterstock

Kjør i gangfart på fortau

Er du på el-sparkesykkelen i fart regnes du som en kjørende, mens triller du den ved siden av deg regnes du som en gående. For å bruke en el-sparkesykkel på fortau, gatetun eller i en gågate, må gangtrafikken være liten og du som fører må ha tilnærmet gangfart. Det betyr at du aldri skal kjøre over 6 km/t så lenge man kjører i fotgjengerområder.

Andre gående, som barn, kan være uoppmerksomme på en kommende el-sparkesykkel i høyere fart fra siden eller bakfra. Kommer man i høy fart og har lite kontroll, kan det i verste fall skje ulykker med personskade.

Maks hastighet er 20 km/t

El-sparkesykler som går fortere enn 20 km/t er ulovlige. Derfor er det ikke mulig å forsikre disse. I verste fall må du betale for skaden selv hvis du kjører på noen med en ulovlig el-sparkesykkel. Hvis fører er under 18 vil det være foreldrene som står ansvarlig. Personskade på fører vil da ikke være dekket.

Noen regler som er viktig å huske:

  • Ferdes du i veibanen med en el-sparkesykkel og kommer til et kryssende gangfelt, skal du vike for kryssende fotgjengere med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Med el-sparkesykkel skal en stoppe ved rødt lys, på lik linje med syklister.
  • Det er tillat å krysse gangfelt kjørende, men en har vikeplikt for all kryssende trafikk. Trilles den, har kryssende trafikk vikeplikt med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Det er ikke lov å kjøre el-sparkesykkelen i utmark da den der defineres som en elektrisk motorvogn, og da faller inn under regelverket om motorferdsel i utmark.
  • Aldersgrensen er 12 år for å kjære en el-sparkesykkel.
  • Promillegrense er 0,2.
  • Hjelm er påbudt fram til du er 15 år.

OBOS-medlemmer får rabatt på ulike forsikringer hos Tryg. Les mer om medlemsfordelen.

Publisert 24.04.2024

Sist oppdatert 24.04.2024 kl. 08:58