Ofte stilte spørsmål om styretjenester

Kontrakt og avtale

Hva koster det å bruke forvaltningstjenester fra OBOS?

Prisen avhenger av hvilke tjenester borettslaget eller sameiet ditt ønsker.

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål, eller be om et uforpliktende tilbud.

Vi er et lite boligselskap. Passer OBOS for oss?

Tjenestene våre passer for de fleste, og vi kan tilpasse løsninger til borettslag og sameier i alle størrelser. Vi forvalter også mange boligaksjeselskaper.

Be om et uforpliktende tilbud.

Vi har mange særegne behov i boligselskapet vårt. Passer OBOS for oss?

Vi har kunder med mange ulike utfordringer og behov, noe som gjør at vi har bred kompetanse på flere felt. Fortell oss hva dere trenger hjelp til, så finner vi ut av det.

Be om et uforpliktende tilbud.

Vi skal rehabilitere og trenger hjelp. Kan OBOS bistå oss med dette selv om vi ikke har avtale om forretningsførsel?

Ja, vårt datterselskap OBOS Prosjekt er et av Norges største prosjekt- og byggelederfirmaer. De tar oppdrag for kunder over hele Norge, uavhengig av om boligselskapet ditt har en forretningføreravtale med OBOS eller ikke.

Les mer om prosjekt- og byggeledelse

Oppstart

Hvordan fungerer overleveringen fra vår tidligere forretningsfører til OBOS?

En ryddig og god overlevering er viktig, og dette har vi gode rutiner for. Vi kontakter tidligere forretningsfører og avtaler hvordan overleveringen skal skje. Vi holder en løpende dialog med alle involverte parter fram til overleveringen er i mål.

Hvor raskt kan vi få OBOS som ny forretningsfører?

Avtalen med dagens forretningfører er styrende for oppstartsdato hos oss. For å sikre en best mulig oppstart ønsker vi å hente inn informasjon fra tidligere forretningsfører så raskt som mulig. På den måten skal alt være på plass før avtalen med oss starter.

Kan OBOS hjelpe oss med å si opp kontrakten med tidligere forretningsfører?

Ja, vi bistår gjerne med dette. Så snart vi har en avtale om et oppdrag fra dere, finner vi ut hvordan vi løser dette best mulig.

Vil vi få en fast kontaktperson?

Normalt vil dere ha en egen kontaktperson i oppstartsfasen for å sikre at alt kommer på plass så snart som mulig. Deretter blir dere godt ivaretatt av en ny kontaktperson som følger dere videre.

Bank og forsikring

Vi bruker ikke OBOS-banken i dag. Må vi bytte bank?

For å kunne oppfylle vår del av kontrakten på en effektiv måte må driftskontoen være i OBOS-banken.

Les mer om våre gunstige betingelser for bedriftskunder.

Hva koster IN-ordning (individuell nedbetaling av fellesgjeld)?

Vi tar et fast beløp for etablering av ordningen, og deretter 10 % av forretningførerhonoraret for å drifte ordningen etter etableringsåret. Eierne som benytter seg av ordningen må betale et eget gebyr for dette.

Les mer om hvordan IN-ordningen fungerer

Krever dere at vi bruker en OBOS-revisor?

Nei, men vi har gunstige avtaler med flere anerkjente revisorfirmaer – både PWC, EY og BDO. Vi anbefaler å bruke en av disse for en effektiv og god revisjon til en gunstig pris.

Hvilke betingelser kan vi få på forsikring?

Vi har avtaler med forsikringsselskapene Tryg, If og Gjensidige, og kan innhente tilbud fra disse på vegne av boligselskaper vi forvalter. Vi tilbyr også bistand i skadesaker, og har gjort det enkelt å følge status i forsikringssaker på deres digitale styrerom.