Hopp til innhold

Norges første selvkjørende buss

Sommeren 2018 satte OBOS opp en rute med selvkjørende busser på Fornebu.

Hvordan gikk det da 10 000 passasjerer testet selvkjørende buss?

Over 10 000 nysgjerrige passasjerer fikk teste ny teknologi da Norges aller første selvkjørende badebuss rullet ut på veien i juni 2018. Pilotprosjektet var gjort mulig takket være vårt samarbeid med Acando, Nobina, Ruter og Bærum kommune.

Torsdag 22. november 2018 inviterte vi til oppsummering og refleksjon. Hva hadde vi lært og hvordan ble bussene tatt imot av passasjerer, medtrafikanter og naboer? Hva vil selvkjørende teknologi bety for oss om bare få år? Påvirker det hvordan OBOS planlegger ny boligbygging?

Her er presentasjonene

Sammen om fremtidens løsninger, ordfører i Bærum Lisbeth Hammer Krog

Daniel Kjørberg Siraj Frokostmøtet selvkjørende buss 221118

Hvordan få godkjent er kjøretøy uten ratt og pedaler Frode Kjos

Hvordan ble selvkjørende buss mottatt av lokalsamfunnet på Fornebu Harald Martin Myhre Ruter

Brukerundersøkelse selvkjørende buss Fornebu (distribusjon)

Bussene fraktet badegjester i skytteltrafikk fra mandag 18. juni og alle dager mellom kl. 10 og 18 i hele sommer. Turen startet ved torget utenfor Fornebu S, i forlengelsen av 31-bussen fra Oslo, og gikk ut mot Storøyodden badeplass og tilbake. Alle fikk bruke bussen helt gratis.

Bussens rute

Holdeplassene var godt skiltet og lett å få øye på. Kom du med 31-bussen fra Oslo, fant du holdeplassen på motsatt side av Fornebu S. Neste stopp var ved Storøya skole, før endestasjonen ved bommen på Storøya. Deretter gikk bussen i retur tilbake til Fornebu S. Bussen gikk hvert 10. minutt, hver dag hele uken.

En sikker trafikkant

Bussen er en meget sikker trafikant. Denne typer buss er utstyrt med åtte kameraer og stopper hvis det skulle komme en hindring i veien. Hastigheten var satt til maks 12 km/t, og bussen tar inntil 6 passasjerer. Det var en vert ombord for å ønske passasjerene velkommen.

Hvorfor OBOS?

OBOS ville lære hvordan selvkjørende busser fungerte i byområder. Vi haddde ingen planer om å drive busselskap på fast basis, men vi ville ligge i forkant av utviklingen. Kanskje kan selvkjørende busser løse et transportbehov eller et trafikkproblem i framtiden? Og kanskje får det konsekvenser for hvordan og hvor vi skal bygge boliger.

Akkurat denne strekningen ble valgt fordi vi vet at det ofte er for få parkeringsplasser ved Storøyodden badeplass på de varmeste dagene. Med buss til Storøyodden håpet vi at flere ville dra på stranden uten å bruke bil. Et av hovedspørsmålene vi stilte oss er nemlig om slike busser, kombinert med bil- og sykkeldelingsordninger, kan gjøre det mulig å klare seg uten privatbilen.

Samarbeidspartnere

Heldigvis hadde vi fått med oss samarbeidspartnere som hjalp oss med å legge til rette for at vi kunne sette opp bussruter på Fornebu. Prosjektet ble gjennomført med støtte fra Bærum kommune, konsulentselskapet Acando og Ruter. Alle er ivrig etter å få testet selvkjørende busser i rute. Ansvarlig operatør for dette pilotprosjektet er Nobina.

Lurer du på noe? Kontakt oss her.

Norges første selvkjørende badebuss

Sommeren 2018 satte OBOS en selvkjørende buss i rute på Fornebu for å lære hvordan selvkjørende busser fungerer i byområder.

Spørsmål og svar om pilotprosjektet 2018

Hvordan prøve bussen?

Hvordan fungerer selvkjørende kjøretøy?

Hvordan er pilotprosjektet organisert?

Hvorfor tester OBOS selvkjørende kjøretøy?