Fotografi av Hans Olav Hellem, HR-direktør i NoA

Derfor er NoA tidlig ute med å tilby Nærkontoret til sine ansatte

Hjemmekontoret har blitt en naturlig del av jobbhverdagen til mange, men hvordan vil vi jobbe nå som samfunnet er åpnet opp igjen? HR-direktøren i NoA tror det vil virke mot sin hensikt å tvinge folk tilbake på kontoret.

Det har igjen blitt liv i korridorene i Wergelandsveien i Oslo sentrum, der kommunikasjon- og teknologinettverket The North Alliance (NoA) holder til. Etter 1,5 år på hjemmekontor vender stadig flere kollegaer tilbake til kontoret. Om ikke hver dag, så i det minste et par dager i uken.

– En ting som har skjedd som følge av pandemien, er at vi har fått en større frihet – en autonomi og frihet til å bestemme selv hvordan arbeidsdagen vår skal se ut, sier Hans Olav Hellem, HR-direktør i NoA.

Han legger ikke skjul på at det var ubehagelig å sende folk hjem da Norge ble stengt ned.

– Det er jo skrekken til alle sjefer, for da ser du ikke arbeidstakerne dine lenger. Men når folka ble tvunget til å sitte hjemme, viste det seg at de gjorde jobben sin og vel så det. Selv under ganske ugreie forhold. Hvis arbeidsgivere nå snur og sier «fra nå av er det slutt på dette», sender de et signal om manglende tillit, forklarer Hellem.

Hva er Nærkontoret?

  1. Illustrasjon av et bygg og et vindu hvor man ser en person.

    Et nettverk av kontorplasser i nærheten av der folk bor

  2. Illustrasjon av en mann som får ideer og tenker på budsjett.

    Abonnementstjenester slik at arbeidsgivere kan tilby plasser til sine ansatte. Om ikke lenge vil OBOS-medlemmer og beboere i nærheten kunne kjøpe tilgang, og på sikt vil Nærkontoret være en medlemsfordel.

  3. Illustrasjon av en kvinne som sitter på et nettbrett og ser på en oversikt over styrets økonomi.

    Gir rom for konsentrert jobbing, samtidig som du kan føle deg litt som hjemme

  4. Du finner alt som trengs på en kontorplass: hev/senk-pulter, skjermer, gode stoler, telefon- og møterom, internett og deilig kaffe.

Effektiv og konsentrert jobbing, uten lang reisevei

Det viktigste for HR-direktøren er å legge til rette for at de ansatte skal kunne gjøre en god jobb, og forhindre at de sliter seg ut eller mister motivasjonen. I stedet for å ta vekk hjemmekontor som et ansattgode, tar selskapet grep som hjelper de ansatte med å balansere privatliv og arbeidsliv på en god måte. Det gjør de ved å blant annet tilby alle sine ansatte tilgang til Nærkontoret fra OBOS.

– Skillet mellom jobb og fritid kan bli litt uklart for mange, og her tror vi nærkontorene vil spille en viktig rolle. Her kan du jobbe effektivt og konsentrert, uten at du trenger å dra hele veien til hovedkontoret, og så kan du gå hjem og ha helt fri etterpå.

Fellesskap på hovedkontoret – frihet og fleksibilitet på Nærkontoret

HR-direktøren håper kollegaene i NoA nå ønsker å komme tilbake til hovedkontoret. Han tror fysisk oppmøte vil være positivt for de ansattes engasjement, og ønsker ikke å tvinge de ansatte ut av hjemmekontoret.

­– For at vi mennesker skal være engasjert og motivert for noe, så har vi tre behov som må dekkes. Autonomi og frihet er et av disse behovene. Et annet er følelsen av å lykkes med noe. Det tredje behovet er følelsen av å være en del av et fellesskap ­­– og det kan aldri hjemmekontoret by på, uansett hvor mange digitale kaffeavtaler man har.

Hellem har derfor troen på at en kombinasjon av hovedkontor, hjemmekontor og nærkontor kan fungere godt for flere av de ansatte, ettersom behovet for både frihet og fellesskap blir godt ivaretatt.

– Det er nok også en forventning til at vi som selskap skal være innovative og teste ut nye ting, siden vi jobber med kreativitet og innovasjon for våre kunder. Da må vi også leve som vi lærer.