Abonnementsvilkår for tjenesten Nærkontoret fra OBOS (Pilot/test-fase)

Disse Abonnementsvilkårene gjelder for alle brukere av tjenesten Nærkontoret fra OBOS («Tjenesten»).

Tjenesten tilbys, foreløpig som et prøveprosjekt (pilot), til et begrenset antall OBOS medlemmer med et begrenset omfang lokasjoner (for tiden Vollebekk, Kværnerbyen og Lambertseter, heretter «Lokasjon» i entall eller «Lokasjonene» i flertall) av OBOS Nærkontor AS («Nærkontoret fra OBOS») med org. nr. 911 954 737, et selskap i OBOS-konsernet.

1. Nærmere om tjenesten Nærkontoret fra OBOS (pilot)

Tjenesten er foreløpig et pilot/test-prosjekt som innebærer at Brukere på test-basis gis ikke-eksklusiv tilgang til kontorplasser på den eller de lokasjon(er) som Brukeren har tegnet abonnement for innenfor de åpningstider som gjelder for den enkelte lokasjonen. Kontorplassene er utstyrt med kontorstol, pult, og trådløs internettilgang. Noen av plassene er utstyrt med skjerm. Brukere har også adgang til å benytte møterom til møteaktivitet (forutsatt ledig møterom) samt fellessoner med tekjøkken og kaffemaskin.

Brukere av Tjenesten er ikke garantert plass og prinsippet om “førstemann til mølla” gjelder, men det kan forventes at Brukere i løpet av pilotperioden vil få mulighet til å kunne reservere plass og/eller møterom/spesialrom/telefonrom. Tjenesten, som er i en test-fase (pilot), detaljene rundt tjeneste vil bli nærmere beskrevet på Nærkontorets nettside, og her vil også eventuelle endringer i Tjenesten i pilotperioden beskrives.

Nærkontoret fra OBOS har ansvar for at Tjenesten og Lokalene er tilgjengelige og oppfyller det man med rimelighet kan forvente av en slik Tjeneste og slike kontorlokaler. Nærkontoret fra OBOS skal herunder sørge for at lokalene er i samsvar med offentligrettslige bygningstekniske krav for ordinær kontorvirksomhet samt bekoste alt utvendig og innvendig vedlikehold.

2. Forutsetninger for bruk av Tjenesten

All bruk av tjenesten er underlagt disse Abonnementsvilkårene samt Trivselsreglene. Ved å ta i bruk Tjenesten anses disse reglene akseptert av Bruker. Tjenesten tilbys et begrenset antall OBOS medlemmer som tegner et personlig abonnement for Tjenesten. Disse omtales i det videre som «Brukere».  Abonnementet er personlig og kan ikke overdras til andre. Det vil bli utført adgangskontroll og Brukere vil måtte identifisere seg for å få adgang til Tjenesten og Lokasjon. I løpet av pilotperioden vil dette kunne skje enten manuelt eller gjennom bruk av app på smart-telefon. Nærkontoret fra OBOS står fritt til å endre hvilke lokasjoner som tilbys gjennom abonnementet, herunder legge til nye lokaler og fjerne lokaler. 

Abonnementet kan kun benyttes til ordinær kontorvirksomhet som ikke krever egen offentlig tillatelse eller godkjennelse. Bruk til annen virksomhet eller oppførsel som ikke er forenlig med slik virksomhet, eksempelvis ved gjentakende støyende adferd, skal anses som vesentlig mislighold av Abonnementsvilkårene og kan medføre at Bruker fratas mulighet til å benytte Tjenesten.  Bruker kan ikke foreta endringer i Lokasjon uten skriftlig forhåndssamtykke fra Nærkontoret fra OBOS.

Nærkontoret fra OBOS og deres samarbeidspartnere har når som helst adgang til å gjøre tilsyn, kontroll, ettersyn, reparasjon, vedlikehold, inspeksjon, taksering, forandringsarbeid og lignende i Lokale samt endre størrelse, beliggenhet og utforming av Lokale.

Bruker skal gi beskjed til Nærkontoret fra OBOS dersom de oppdager feil eller mangler ved Lokale eller misbruk av disse/Tjenesten. Alle brukerhenvendelser kan rettes til: naerkontor@obos.no eller telefon 22865990.

3. Betaling

I pilotperioden vil det ikke beregnes abonnementsavgift for tjenesten.

4. Nærkontoret fra OBOS sitt ansvar og erstatningsbegrensninger

Det foreligger mangel ved Nærkontorets leveranser dersom Tjenesten ikke er i samsvar med de funksjoner, krav og frister som er avtalt, og dette ikke skyldes forhold på Brukers side. I mangelsvurderingen skal det tas hensyn til at Tjenesten er i en test-periode og det derfor ikke kan forventes at den til enhver tid er tilgjengelig eller feilfri. Bruker må gi beskjed til Nærkontoret fra OBOS om den påståtte mangel så snart som mulig og innen rimelig tid etter at feilen ble eller burde ha blitt oppdaget. Ved forsinket reklamasjon mister Bruker sin rett til å gjøre forholdet gjeldende.

Ved vesentlig mislighold fra Nærkontoret fra OBOS' side kan Bruker heve abonnementstjenesten.

Nærkontoret skal aldri være ansvarlig for indirekte tap, herunder tapt arbeidsfortjeneste, tap som følge av at tjenestene ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn) og tap som følge av ødelagte, slettede eller forringede data. Nærkontorets samlede erstatningsansvar er begrenset oppad til summen som Bruker har betalt i vederlag for tjenestene de siste seks måneder før skadetidspunktet. Dersom Bruker har medvirket til tapet eller har unnlatt å begrense tapet ved rimelige tiltak, skal erstatningsansvaret lempes eller bortfalle forholdsmessig.

Det presiseres at Nærkontoret fra OBOS skal ikke ha noe ansvar for IT sikkerhet, forretningshemmeligheter eller for eiendeler og løsøre som Bruker eier eller medbringer til Lokasjon. Nærkontoret fra OBOS skal ikke ha noe erstatningsansvar for tap tilknyttet IT-sikkerhet eller lignende for Bruker, herunder ved bruk av IT-systemer, internett-tilkobling eller sikkerhet ved bruk av Nærkontoret fra OBOSs trådløse internett eller for eiendeler som Bruker eier eller medbringer.

5. Brukers ansvar

Alle Brukere av Tjenesten skal ta hensyn til andre brukere av Tjenesten og ellers følge de til enhver gjeldene Trivselsreglene. Bruker skal ikke gi andre tilgang til Lokasjon.

Bruker er selv ansvarlig for skader som vedkommende påfører andre brukere eller blir påført av personer som Bruker gir adgang til Lokalene. Bruker må selv forsikre sine eiendeler og/eller virksomhet. 

Skulle Bruker vesentlig misligholde disse Abonnementsvilkårene eller Trivselsreglene kan Nærkontoret fra OBOSet heve abonnementet eller helt eller delvis stenge tilgang til Tjenesten. Vesentlig mislighold av Abonnementsvilkårene foreligger blant annet dersom: 

a. Bruker vesentlig misligholder sin plikt til å oppfylle plikter eller krav som følger av Abonnementsvilkårene eller eller Trivselsregler;

b. Bruker, tross advarsel, opptrer på en måte som er til ulempe, sjenanse eller skade for Tjenesten, Lokasjon eller øvrige brukere av Tjenesten;

c. Brukeren helt eller delvis overlater bruken av abonnementet til andre eller gir uvedkommende urettmessig adgang til Lokasjon;

d. Brukeren benytter abonnementet og/eller Lokasjon på annen måte eller til andre formål enn forutsatt eller til virksomhet som er i strid med norsk lovgivning eller offentlige pålegg; eller 

e. Brukeren for øvrig misligholder sine plikter eller opptrer utilbørlig og på en måte som gjør det rimelig at Tjenesten går til opphør 

Eventuelle eiendeler som Bruker oppbevarer hos Nærkontoret fra OBOS, og som ikke umiddelbart fjernes, vil fjernes på Brukers ansvar og risiko. Nærkontoret fra OBOS tar forbehold om å sperre tilgang til Tjenesten eller begrense tilgang til Lokasjon for Brukere som til tross for advarsel ikke retter seg etter anvisninger eller trivselsregler eller som Nærkontoret fra OBOS vurderer, etter eget skjønn, at utgjør en belastning for Nærkontoret fra OBOS eller øvrige brukere av Tjenesten.

6. Varighet

Abonnementet gjelder i Pilotperioden som foreløpig er satt frem til 31.01.2021 og opphører uten varsel eller oppsigelse ved Pilotperiodens utløp. Nærkontoret fra OBOS kan etter eget skjønn endre pilotperioden og dermed også varigheten på Tjenesten. Eventuelle endringer vil bli publisert på Nærkontoret fra OBOS' hjemmeside nevnt ovenfor.

Bruker og Nærkontoret fra OBOS kan for øvrig når som helt si opp Tjenesten med to ukers varsel.

Dersom Tjenesten blir lansert som ordinært Tjeneste etter pilotperioden, vil Bruker få tilbud om å tegne et nytt, løpende abonnement, men må da påregne at dette blir en betalingstjeneste.

7. Personvern 

Personopplysninger om Brukere vil behandles av Nærkontoret fra OBOSe samt deres leverandører av tekniske løsninger. Kunde- og brukeropplysninger skal behandles i tråd med OBOS' personvernerklæring som finnes på www.obos.no/personvern samt personopplysningsloven.

8. Brann, destruksjon og andre uforutsette hendelser

Ved brann eller annen hendelig begivenhet, herunder smitteutbrudd eller som følge av offentlige begrensninger i kontorbruk, kan Nærkontoret fra OBOS stenge Tjenesten midlertidig eller avslutte Pilotperioden.

9. Taushetsplikt

Bruker skal ikke tilegne seg informasjon (personlig eller forretningsmessig) som gjelder andre abonnenter, brukere eller gjester til disse. Hvis en Bruker likevel tilegner seg slik informasjon, har Bedriften og Ansatte taushetsplikt.

10. Tvangsfravikelse

Bruker vedtar at tvangsfravikelse kan kreves hvis det foreligger forhold som gjør det åpenbart at Bruker ikke har rett til å besitte eiendommen eller lokasjon, jf. tvangsfullbyrdelsesloven §§ 13-2 tredje ledd (a) og (e).

11. Endringer 

Nærkontoret fra OBOS forbeholder seg retten til å gjøre endringer i ovennevnte vilkår, Trivselsregler og lokasjoner.

12. Lovvalg og tvisteløsning

Alle forhold tilknyttet denne Avtalen, herunder Abonnementsvilkårene og Trivselsreglene, reguleres av norsk rett. Oslo Tingrett vedtas som eksklusivt verneting i alle tvister som gjelder disse Abonnementsvilkårene eller bruk av Tjenesten.