Ofte stilte spørsmål om Nabohjelp

Om Nabohjelp

Hvordan fungerer Nabohjelp?

Nabohjelp er en app som skal gjøre det enkelt å spørre nabolag ditt om hjelp. Har du behov for hjelp kan du legge ut en post i appen, og naboene dine vil ha mulighet til å svare deg direkte. 

I Nabohjelp kan du også tilby naboen hjelp, sende ut en nabomelding eller gi bort/selge noe. Som bruker kan du selv definere innenfor hvilke kategorier og hvilken radius du ønsker å hjelpe noen. 

Alle samtaler i Nabohjelp går mellom enkeltpersoner. Dersom du svarer på en henvendelse, vil dette kun være synlig for motparten. 

Er Nabohjelp kun for OBOS-medlemmer?

Nabohjelp er åpen for alle, du trenger ikke være OBOS-medlem eller bo i et OBOS-borettslag for å bruke appen.  

Hva er mitt nabolag?

Du kan selv definere hvor stort nabolag du er en del av. Bor du i et boligselskap forvaltet av OBOS så vil alltid dette være en del av nabolaget ditt, men du kan i tillegg definere en geografisk radius rundt din bostedsadresse som ditt nabolag.   

Innenfor den angitte radiusen vil du se hva som skjer i nabolaget, og du vil kunne bli varslet om poster lagt ut av naboer i dette området. 

Når du oppretter en post kan du selv definere hvor stort område du ønsker å nå ut til. 

Hva er arrangementer og steder i Nabohjelp?

Nabohjelp viser steder og arrangementer i nærområdet ditt. Arrangementer som blir lagt ut i appen har fokus på naboskap, deling og bærekraft.

Steder i Nabohjelp er skjulte perler og hyggelige steder du kanskje ikke visste fantes. Nabohjelp viser også hjertestartere fra Hjertestarterregisteret slik at du kan gjøre deg kjent med hvor hjertestartere er plassert i nærområdet ditt.

Hva skjer om noe blir ødelagt?

OBOS og Nabohjelp tar ikke ansvar for hva som skjer relatert til hver enkelt transaksjon, eksempelvis om gjenstander skulle bli ødelagt eller andre skader oppstår som følge av kontakten gjennom Nabohjelp. 

Det er de enkelte parters ansvar å inngå en avtale som står i forhold til den hjelpen som tilbys. 

Hvorfor trenger Nabohjelp mitt mobilnummer?

Mobilnummeret brukes til å autentisere deg som person, og gis ikke ut til andre brukere. 

Det gjøres et oppslag i OBOS på eksisterende (og tidligere) medlems- og kundeforhold, samt mot en tredjepartsaktør (Data Factory) for å finne din adresse. 

Dersom dette ikke gir treff, tilbys BankID for tilsvarende autentisering.  

Hvorfor får jeg oppgitt feil eller ingen adresse?

Feil adresse kan skyldes flere ting, vanligvis er årsaken en av følgende:

Mobilnummeret ditt er reservert mot nummeropplysning, slik at Bisnode ikke har tilgang og dermed ikke finner din adresse. BankID bør da benyttes.

  • Dersom mobilnummeret ditt er reservert mot nummeropplysning vil vi ikke finne adressen din. BankID bør da benyttes.
  • Dersom din bostedsadresse er ulik din folkeregistrerte adresse.
  • Dersom mobilnummeret ditt er registrert på din arbeidsgiver kan du bli presentert din arbeidsgivers adresse.
  • Dersom OBOS ikke har registrert at du har flyttet kan din tidligere adresse dukke opp.
  • Dersom du har nylig flyttet og Data Factory ikke har registrert din flytting.
  • Dersom du har endret navn vil BankID også kunne gi mangelfulle opplysninger, da deres registre ikke oppdateres ved navneendringer.

Ved problemer med å finne riktig adresse kan du sende oss korrekt informasjon på nabohjelp@obos.no

Hvordan endrer jeg navn og adresse i appen?

Du kan oppdatere informasjon om deg selv ved å trykke på blyantikonet ved siden av navnet ditt under profilsiden i appen. Når endringen er gjennomført trykker du "Oppdater".  

Har du problemer med å endre din informasjon kan du kontakte oss på nabohjelp@obos.no, så vil vi hjelpe deg så snart vi kan.  

 

Hvorfor har OBOS utviklet Nabohjelp?

OBOS ønsker å bygge en arena som kan bidra til å styrke nærmiljøet, skape samhold og øke kontakten beboere imellom. 

Vi tror at det å legge til rette for deling i nabolaget kan bidra til dette, samtidig som vi kan sette bærekraftig utvikling på dagsordenen og skape reell nytteverdi for brukere av appen.  

Er det noen aldersbegrensning?

Brukere under 15 år vil ikke kunne bruke Nabohjelp uten foresattes samtykke. En e-post vil bli sendt til brukere under 15 år som forsøker å opprette profil. Foresatte kan sende sitt samtykke som svar på denne e-posten.  

Vi forutsetter at tjenester som etterspørres ikke bryter norsk lov, og at arbeid for ungdom følger norsk lov og Arbeidstilsynets regler. Les mer om ungdom i arbeid på arbeidstilsynet.no. 

Personvern og anonymitet

Vil min personinformasjon være synlig for mine naboer

I utgangspunktet vises kun navn og profilbilde til dine naboer. I tillegg vil boligadressen din kunne vises til andre når du sender ut en forespørsel til nabolaget, eller svarer andre naboer.

Du står selvsagt fritt til å selv dele annen informasjon, slikt som mobilnummer og eksakt bosted (oppgang, leilighetsnummer, etc.) i din samtale med naboer.

 

Vil andre se mitt svar om jeg svarer på en forespørsel fra en nabo?

Nei, det er kun den du svarer til som vil se hva du svarer.

Må jeg laste opp et profilbilde?

Nei, men vi oppfordrer alle til å gjøre det. Formålet med Nabohjelp er å øke kontakt mellom beboere ved å løse konkrete problem i hverdagen.

Vi tror det er en lavere terskel for å svare en nabo om du samtidig har et bilde av vedkommende å forholde deg til.

Hvordan sletter jeg meg som bruker?

Du kan slette din bruker under "Mine Kontoinnstillinger" på profilsiden i appen. Har du problemer å slette din bruker kan du kontakte oss på nabohjelp@obos.no

Spørre om og tilby hjelp

Hvordan spør jeg om hjelp?

For å spørre om hjelp i ditt nabolag trykker du på "Legg ut".

Du kan velge mellom fire meldingstyper:

  1. Spør naboen
  2. Tilby naboen
  3. Gi bort/selge noe
  4. Nabomelding

Når du har valgt type, kan du velge kategori for posten din. 

Få med alle relevante detaljer som for eksempel hva du trenger og når. Du kan også velge om du ønsker å tilby betaling. Velg hvor langt din post skal nå ved å definere radius ut fra ditt bosted. Deretter velger du hvor lenge posten din skal være aktiv.

Hva kan jeg spørre om hjelp til?

Det er i utgangspunktet ingen begrensning på hva du kan spørre om, men vi har tatt utgangspunkt i deling av ting og mindre nabotjenester. Vi forutsetter at tjenester som etterspørres ikke bryter norsk lov. 

Ting kan være alt fra verktøy til barne- og sportsutstyr, store ting som bil og plass, samt noe nødvendig for spesielle anledninger. Nabotjenester kan eksempelvis være hjelp til å sette opp hylle, gjøre innkjøp, bære ting, sette opp trådløst nett, sitte barnevakt, smøre ski og samordne transport.

Tjenester som krever fagbrev eller annen yrkesgodkjenning bør utføres av profesjonelle aktører, dette er ikke tilgjengelig i Nabohjelp.

I henhold til norsk lov er det ikke lov til å etterspørre, kjøpe eller selge alkohol, tobakk eller reseptbelagte legemidler i Nabohjelp.

Hvordan kan jeg tilby hjelp i nabolaget?

For å tilby hjelp kan du svare på en post fra en nabo ved å trykke på posten.

Du kan også trykke på "Legg ut" og velge meldingstype "Tilby naboen". Velg deretter kategori og få med alle relevante detaljer. Du kan også velge om du ønsker å ta betaling. Velg hvor langt din post skal nå ved å definere radius ut fra ditt bosted. Deretter velger du hvor lenge posten din skal være aktiv.

Økonomi

Er tjenesten gratis?

Ja, du som bruker betaler ingenting til OBOS for bruk av tjenesten.

Det kan være at du i noen tilfeller ønsker å gi en form for kompensasjon til naboen når du får hjelp (eller motta om du yter hjelp). Dette er noe partene selv må avklare seg imellom, og noe OBOS ikke tar noen rolle i.

OBOS understreker imidlertid at norske skatteregler gjelder og at brukere har ansvar for å forholde seg til disse.

Skal jeg betale skatt? Bidrar jeg til skatteunndragelse om jeg betaler for hjelp?

Vi refererer til skatteetaten.no for reglement vedrørende delingsøkonomi, da reglene varierer litt med tanke på om inntekt kommer fra utleie av bil/andre gjenstander eller for småjobber.

Feil og forbedringsforslag

Hva gjør jeg når

Vi beklager selvsagt om du opplever problemer med Nabohjelp, og ønsker å gjøre vårt ytterste for at du eller andre brukere ikke opplever samme problem senere. Vi ber derfor om at du sender inn feil under "Kontakt oss" på profilsiden i appen.

Feil kan også rapporteres inn via e-post til nabohjelp@obos.no

Hvordan sender jeg inn forslag til forbedringer av tjenesten?

Vi hører mer enn gjerne fra deg som bruker om hva vi kan gjøre for å forbedre Nabohjelp ytterligere. Send gjerne inn dine forbedringsforslag under "Kontakt oss" på profilsiden i appen.

Forbedringsforslag kan også sendes inn via e-post til nabohjelp@obos.no.

Varslinger

Jeg får ikke varslinger på mobilen, hvordan skrur jeg dem på?

Det kan være to grunner til at du ikke får push-varslinger på din mobil.

1)      Du må godkjenne at Nabohjelp skal kunne sende deg push-varslinger under innstillingene på telefonen din.

2)      Du må oppdatere dine varslingsinnstillinger under profilsiden i appen.

Jeg får for mange varslinger, hvordan kan jeg redusere dette?

Under "Varslingsinnstillinger" på profilsiden i appen kan du selv velge hvilke meldingstyper og kategorier du ønsker å bli varslet om.

Du har fortsatt mulighet til å se alle forespørsler i nabolaget fra forsiden når du åpner appen.

Som et annet alternativ kan du skru av varslingene helt (se spørsmålet nedenfor), men det vil også gjøre at nabolaget mister en potensiell tilbyder dersom du ikke selv aktivt åpner Nabohjelp for å sjekke naboers forespørsler.

Hvordan unngår jeg å få varsler på telefonen min?

Du kan slå av push-varsler fra Nabohjelp under "Varslingsinnstillinger" på profilsiden i appen eller via innstillinger på telefonen.

Til toppen