Mann går ut av en tunnell

Skal erstatte lagerbygg med bolig og grøntområder

Tungtrafikken skal ut for å gi plass til flere folk. Mariero i Stavanger skal bli like idyllisk som navnet tilsier.

Det vi si, helt grått er det ikke. Mariero har også grønne alléer, frodige villahager, og en av byens fineste turveier langs den blå Gandsfjorden.

– Jeg elsker området. Dette var drømmestedet for oss, sier Karoline Runestad. Vi møter henne i bakken ned mot Mariero jernbanestasjon.

Det er nettopp muligheten til å kunne spasere ned til stasjonen og ta toget til jobben i Sandnes sentrum, som er en viktig årsak til at hun liker seg på Mariero.

Lett å komme til og fra

Mariero ligger sentralt til. I tillegg til Jærbanen, som gir rask reise nordover til Stavanger og sørover til Sandnes og Egersund, går busstraseen også her. Det er enkelt å reise kollektivt til jobben, eller til liv og røre i sentrum av byene Stavanger og Sandnes.

Det er lenge siden Mariero lå i utkanten.Nå har tvillingbyene Stavanger og Sandnes vokst sammen langs Gandsfjorden. Kommunen jobber med en ny plan for området. Plasskrevende lagerbygg og støyende tungtrafikk, skal erstattes med boliger, grøntområder, kontorer og butikker og caféer.Det planlegges torg også hvor folk kan møtes.

For å øke utnyttelsen av tomtene, legges det til rette for opptil seks etasjers høye bygg langs bussveien. Enkelte steder kan det også bli åtte etasjers bygg.

Kommunen vil utvikle Mariero slik at flere skal bo og jobbe her. Totalt kan bydelen få 1100-1200 nye boliger. Det vurderes ny barneskole, og å utvide og binde sammen eksisterende grøntareal for at fotgjengere og syklister skal få en enda triveligere bydel.

– Det blir bra på Mariero når bydelen bygges om. Vi starter med borettslaget Mariero, som legges ut for salg i 2020, sier Helge Eggja, prosjektdirektør i Rogaland for OBOS Nye Hjem.

Har alt

Men dagens grå bygg til tross, folk trives allerede på Mariero.

– Det eneste vi mangler er fisk. Det må vi til Finnmark for å få, utbryter Harald Hanøy Fredriksen med et stort smil idet han kommer gående langs gang- og sykkelveien ved Gandsfjorden. I den ene hånden bærer han en stor fiskestang, men har ingen fangst å skryte av.

Pensjonisten, opprinnelig fra Kvalsund ved Hammerfest, har bodd i Stavanger siden 1981. Han savner ingenting på Mariero. Unntatt bedre fiskelykke.

– Om sommeren får jeg alltid nok makrell til middagen, presiserer han.

Og når han får tenkt seg litt om, kan han muligens ønske seg flere benker, slik at de som er eldre kan hvile trette bein og slitne rygger etter å ha handlet i de store butikkene.

Opp til utbyggerne

Etter at områdeplanen for Mariero er vedtatt, er det opp til private utbyggere når de vil utvikle tomtene sine. OBOS er blant dem som har sikret seg en tomt i enden av Nesflåtveien. Der planlegges det rundt 50 blokkleiligheter med god mulighet for fjordutsikt.

Men allerede nå har OBOS et annet borettslag med navn Mariebo, ute for salg. Det skal bygges i Zetlitzveien, ikke langt fra tunnelen mot Hillevåg. Siden tomta allerede er ferdig regulert, og ligger utenfor planområdet som kommunen jobber med, trenger de ikke vente på områdeplanen.

– Her kommer det cirka 60 leiligheter, ni rekkehus og en 4-mannsbolig, samt fine grøntområder mellom byggene, sier Helge Eggja, prosjektdirektør for OBOS Nye Hjem i Rogaland.

Mens vi spaserer bort til tomta, passerer vi den salige blandingen som denne bydelen har så mye av: parkeringsplasser, overgrodde tomter og slitne næringsbygg, men også en flott gammel allé med store løvtrær bakenfor noen nyere leilighetsbygg.

Eggja er mest spent på utviklingen av det planlagte torget. Han håper på en rask forvandling og at kommunen tar ansvaret med å anlegge torget, samt at det gis mulighet for trinnvis utbygging og midlertidige parkeringsløsninger.

– Det kan bli veldig bra her på Mariero, tror han.

Det er foreløpig ikke bestemt om kommunen bygger ut torget selv, eller om det blir et rekkefølgekrav der utbyggere som ønsker å utvikle tomter, må ta denne kostnaden.

Det er allerede flere grøntområder i Mariero, og nå skal flere av de plasskrevende lagerbyggende i området erstattes med mer grønt – i tillegg til boliger, barnehager og torg.

Grønnere framtid

Selv er Eggja blant de mange som tar toget til og fra jobb på Mariero. Spaserturen fra Mariero stasjon, går gjennom Marieroalléen.  En allé med en spesiell forhistorie. De 150 år gamle trærne var nederlandske og skulle egentlig til den russiske tsaren. Men skipet forliste utenfor Utstein kloster. Dermed endte noen av tsarens trær opp her på Mariero. Denne keiserlige alléen er for øvrig det siste sporet etter gårdsbruket og lyststedet som ga sitt navn til Mariero og, på den andre siden av bussveien, Kristianlyst.

Om noen år kan Mariero igjen leve opp til sitt trivelige navn. Når lastebiler og semitrailere flytter ut, blir det plass til flere folk, flere trær og grønne plener fylt med glade barn. Og kanskje noen flere benker både i parken og på torget.