Holmlia Senter

Rekordvekst for OBOS-sentrene

OBOS’ kjøpesentre omsatte for over en milliard kroner i årets første tre måneder. Dette tilsvarer en vekst på 26,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi har hatt en eventyrlig start på året. Gode besøkstall og høy omsetning viser at kundene har vendt tilbake til kjøpesentrene og at mange foretrekker å handle i fysiske butikker, sier Tor Kjetil Dedekam Pederssen, eiendomssjef i OBOS Eiendom. 

– Vi regnet med vekst etter perioden med nedstengte butikker og strenge restriksjoner fra slutten av januar til mai i fjor, men dette var over all forventning. Veksten på landsbasis for sammenlignbare sentere var i underkant av syv prosent i første kvartal, sier Pederssen.

 

Forbrukertrender i endring

Av de syv OBOS-sentrene var det Lambertseter Senter og Tveita Senter som hadde sterkest vekst med henholdsvis 42,9 prosent og 29,1 prosent i første kvartal.

Ifølge Kvarud Analyse var omsetningsveksten størst innen servering med en vekst på hele 72 prosent sammenlignet med første kvartal 2021. Klær, sko og reiseeffekter hadde 44 prosents vekst i samme periode.

– Handlevanene til kundene våre er i sterk endring. Dette gjelder også bruken av kjøpesentrene. Sentrene er blitt viktige sosiale møteplasser for mange som bor i nærmiljøet, og vi merker at folk har et økt behov for å møtes utenfor hjemmet. Dette tok vi spesielt hensyn til da Holmlia Senter fikk et nytt løft med nye tilbud og tjenester som oppgraderte utearealer med torg, scene, klatrevegg og uteservering. Dagens kjøpesentre er mye mer enn bare shopping, sier Pederssen.