Bilde av Lambertseter Senter innendørs og fellesareal

OBOS sentrene økte omsetningen med 10%

Etter en blytung start på året, endte 2021 med ny omsetningsrekord for kjøpesentrene til OBOS

De sju kjøpesentrene hadde en omsetning på nær 4,3 milliarder korner i fjor, dette er 0.9 prosent mer enn året før – som også var et rekordår. Dette til tross for at 2021 var preget av strenge restriksjoner med stengte butikker, munnbind og hjemmekontor for mange.

De fleste butikkene i de seks kjøpesentrene OBOS har i Oslo, var mer eller mindre stengt fra slutten av januar og fram til mai i fjor. Likevel endte kjøpesenteråret med et lite pluss.

Bilde av senterleder Silje og Kirandip

Senterleder Silje Nordgård Aspen og Ass.senterleder Kirandip Kaur, her under åpningen av Holmlia Senter

 

Snudde andre halvår

Det ble et historisk sterkt andre halvår - som toppet seg i desember. Da økte omsetningen i snitt med 10,2 prosent på de syv sentrene. Sammenlignet med 2019 steg omsetningen i desember med drøyt 22 prosent.

– Det har vært et utrolig år – på godt og vondt. Mange butikkeiere fryktet i starten av året at de ikke ville overleve. Det var tungt og vanskelig for mange.  Så kom andre halvår hvor handelen tok helt av, vi har aldri opplevd noe lignende. En stor takk til alle ansatte og leietakere på OBOS-sentrene. Vi er imponert over innsatsen som er gjort i en svært krevende tid. Jeg er også stolt av innsatsen til mine kolleger, ikke minst drifts- og senterledere som har gjort en fantastisk jobb med fokus på sikkerhet og smittevern, sier eiendomssjef Tor Kjetil Dedekam Pederssen i OBOS Eiendom.

Ifølge Pederssen har spesialbutikker som apotek, gullsmed og leketøysbutikker gjort det spesielt bra. Dette i tillegg til klær og sko, hvor flere har hatt opptil 50 prosent vekst i enkeltmåneder siste halvår. Også servering har hatt god vekst i slutten av året. Dette gjelder ikke restauranter med alkoholservering. Det har også vært et godt år for de fleste innen hus og hjem, i tillegg til vinmonopol og dagligvare.

Bilde utendørs av Oppsal Senter fasade

Viktige møteplasser

– Folk ønsker å møte andre, være sosiale og gå i butikker. Ikke noe galt med netthandel, men for mange handler det å gå på kjøpesenter om noe mer. Våre kjøpesentre ligger i nabolagene der folk bor, og de fungerer som viktige sosiale møteplasser for mange – ikke minst under pandemien. Vi tror nettopp disse lokale kjøpesentrene betyr mye for mange, spesielt når veldig mye annet ikke er som vanlig, sier Pederssen.

De sju OBOS-sentrene økte i 2021 omsetningen med 39,3 millioner kroner samlet. Men det er store variasjoner mellom sentrene.

Sammenlignet med 2019 steg omsetningen med drøyt 290 millioner kroner (7,3 prosent).

– Vi gleder oss over at de fleste butikkene våre har kommet seg over kneika. Men det er samtidig viktig å huske at fjoråret var ekstremt vanskelig for mange, med permitteringer og frykt for nedleggelser. Og pandemien er dessverre på langt nær over. Men selv om det ikke er opp til oss, så håper og tror vi at kjøpesentrene vil kunne holde åpent mer eller mindre som normalt framover. Utvikling av OBOS-sentrene framover skjer med stadig nye tilbud og tjenester. Vi holder også tempoet oppe med vedlikehold og nye investeringer også i 2022

 

Fakta omsetning 2021 mot 2020 (og 2021 mot 2019)

Tveita Senter: + 1,1 prosent. 1,051 mrd. (+ 4,9 prosent og + 49,5 mill.)

Oppsal Senter: + 1,3 prosent. 213,4 mill. (+ 20,4 prosent og + 36,1 mill.)

Manglerud Senter: – 0,3 prosent. 831 mill. (+ 10,6 prosent og + 79,5 mill.)

Tasta Senter (Stavanger): + 3,5 prosent. 404,5 mill (+ 8,0 prosent og + 30 mill.)

Sandaker Senter: – 3,8 prosent. 380,7 mill. (+ 11,5 prosent og + 39,4 mill.)

Lambertseter Senter: – 1,1 prosent. 1,338 mrd. (+ 6,2 og + 78,2 mill.)

Nye Holmlia Senter: Åpnet 12. nov. 2021 etter ombygging. Omsatte for 90,2 mill. i 2021, hvorav 32,2 mill. i desember.